donderdag 29 september 2016

grote herfstschoonmaak in je kleerkast? Hoe begin je eraan tips and tricks

Een vervelende klus waar ik echt tegenop kijk en zeker niet elk jaar doe! Het sorteren van mijn kleerkast is voor mij echt geen pretje..
Toen ik vorige week (in mijn verlof, ja er zijn leukere dingen..) al mijn moed bij elkaar raapte om aan mijn kledingkast te beginnen, kwam het op een gegeven moment in mij op om hier ook even een artikeltje over te schrijven.

Ik kan mij voorstellen dat er, net als mij, nog vele meiden een bloedhekel hebben aan het opruimen van je kledingkast. Je moet niet alleen alles uitladen, je moet ook beslissingen nemen. Zware beslissingen in mijn geval! Want welke dingen ga ik bijhouden en welke doe ik weg ?
Je moet niet per se elke keer je eens iets opruimt ook dingen weggooien maar bij mij was het echt nodig want sommige kledingstukken hingen zeker al enkelen jaren(!) in mijn kast zonder dat ik ze nog had gedragen..



Hoe begin je er nu aan? Zorg er om te beginnen al voor dat de rest van je kamer is opgeruimd en dat je dus ruimte hebt. Ik gebruik graag mijn (opgemaakt) bed om kleding op te leggen en te sorteren.
Begin ook altijd met het stuk of de kledij waar je het meest tegenop ziet. In het begin heb je nog meer moed en als je het moeilijkste gedeelte in het begin aanpakt, wordt het op het einde alleen maar makkelijker en gaat het alleen maar vlotter.

Kies je sorteermethode! Iedereen heeft wel z'n eigen manier om zijn of haar kledij te ordenen. De ene doet het op kleur de andere op type kledij nog anderen maken onderscheidt tussen zomer en winter. Ik ben iemand die graag sorteert op type kledij dwz dat ik leggings bij de leggings leg, t-shirts bij de t-shirts enz enz..
Als je dat voor jezelf al hebt uitgemaakt en je weet wat voor jou het leukst werkt kan je aan de slag!

Ik maak in het begin altijd 3 stapels; de blijvers, de 'misschiens' en de 'wegstapel'. Klinkt simpel maar het duurt soms minutenlang voor ik weet of ik een bepaald kledingstuk op de nee of op de misschien stapel moet gooien.. Als ik dan zo lang moet twijfelen toch maar bij de misschien...

Ik heb ook nog een aparte stapel voor de was, sommige dingen hangen al zo lang in de kast dat ze verrimpeld zijn of wel eens een opfriswasbeurt kunnen gebruiken. Dit is uiteraard enkel nodig voor de blijvers ;-).

Vind je het nou echt te moeilijk om te bepalen welke kledingstukken weg mogen? Kijk dan even goed naar het stuk kleding. Is het nog goed? Hiermee bedoel ik of het niet versleten is, zijn de naden nog mooi (soms hangen deze al los of zijn ze zelfs gescheurd) is het stof nog mooi (zijn er geen pluisjes of 'bolletjes op van veelvuldig wassen?) , is de kleur nog helder, is het nog in de mode, voel ik mezelf er wel goed in enz...
En vooral.. Wanneer heb ik het voor het laatst gedragen én zal ik het nog dragen, zo ja bij welke gelegenheid..
Voor alle duidelijkheid, het is niet omdat er een herstelling dient te gebeuren aan een bepaald kledingstuk dat je dit ook per se moet weggooien. Als het voor de rest nog goed is en je wilt het graag houden maak je gewoon nog een stapeltje bij met 'kleine herstellingen'



Een andere manier om de knoop door te hakken om een bepaald kledingstuk weg te gooien is labelen. Door papiertjes of stickertjes op je kledingstukken te hangen kan je perfect zien welke kledij je nog hebt aangedaan het laatste (half) jaar.
Het is heel simpel.. Je verzameld wat stickertjes of maakt papiertjes en bevestigd deze op je kledingstukken. Telkens je iets aantrekt doe je het papiertje of het stickertje weg. Alles waar na een jaar nog een stickertje op hangt heb je dus niet meer aan gehad en zal je dus ook niet erg missen in je kast! Je zal er van staan te kijken hoeveel stickertjes er nog op je kledingstukken hangen! :D

Laad ook eerst een volledige kast of vakje uit vooraleer je al dingen terug inlaad. Als je dan een stuk leeg hebt (en je bed vol ligt), kun je misschien ineens van de gelegenheid gebruik maken om je kast even schoon te maken met een natte doek. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap!

Plooi dan alles mooi op dezelfde manier op of hang alles aan dezelfde kapstokken! Dat oogt niet alleen mooier maar ook netter.
Zo kun je schap per schap ordenen en sorteren. De blijvers liggen nu al netjes terug in je propere kast te blinken maar wat met de misschiens?
Ondertussen heb je al je kledingstukken gesorteerd, opgeplooid en terug in de kast gelegd, het is misschien al een tikje makkelijker om van sommige dingen nu afscheid te nemen. Twijfel je nog steeds? Aantrekken dan maar! Ga voor de spiegel staan en bedenk bij jezelf of je het nog mooi vind en of het je nog staat.
Nog steeds niet zeker? Vraag vrienden of familie wat ze er van vinden en geef eventueel een kleine 'misschien' modeshow en laat ze op een briefje telkens ja of neen noteren, fun gegarandeerd!

De kledingstukken waar je uiteindelijk afstand van kan nemen doe je best in een grote plastic zak en breng je naar een kledingcontainer. Zo maak je anderen nog blij met jou 'afdankertjes'.
Ik had deze keer 4 grote zakken vol met allemaal kledingstukken en handtassen (ja, die sorteer ik ineens mee want die liggen in mijn kleerkast) die ik heb weggedaan.
Vergeet ook je ondergoed niet even te sorteren!

Het heeft mij enorm veel tijd en moed gekost om zo al mijn kledij te sorteren en te ordenen maar uiteindelijk geeft het achteraf wel een enorm goed gevoel!
Uiteraard heb ik mezelf beloond met enkele leuke nieuwe spullen uit de herfstcollectie van By Hilke. Een Nederlands winkeltje met echt superleuke en gave spulletjes! Ze hebben ook een super handige webshop www.byhilke.nl. PAS OP! kijken = kopen, ik heb je gewaarschuwd!



Hopelijk hebben jullie er iets aan gehad en tot binnenkort!


Liefs
Sofie
XoXo











Geen opmerkingen:

Een reactie posten